Autorka: Mgr. Tereza Brandová

Klima třídy, skloňovaný termín, do kterého kromě samotných žáků a třídního učitele zasahují svým působením také další pedagogové, vedení školy i rodiče. Klima není náladou, atmosférou, která je krátkodobá, měnící se, podmíněná aktuálně probíhajícími situacemi. Naopak, klima přetrvává, je stále přítomné, tvoří emoční naladění skupiny, ovlivňuje prožívání a nálady členů skupiny, vztahy mezi nimi i vzdělávací proces. Pro třídního učitele je práce s třídním klimatem nejen povinností, ale také příležitostí, jak vytvořit pozitivní prostředí podporující učení, spolupráci a osobní rozvoj každého žáka.

Položme si, jako třídní učitelé, tyto otázky:

  • Mají žáci z mé třídy mezi sebou pozitivní vztahy?
  • Cítí se ve třídě spokojeně?
  • Umějí se postavit jeden za druhého i za třídu jako kolektiv?
  • Vznikají mezi nimi časté konflikty?
  • Je ve třídě soutěživé konkurenční prostředí?
  • Jak žáci prožívají neúspěch?
  • Je pro žáky učení zajímavé či obtěžující?
  • Jsou žáci při výuce spolupracující a klidní či spíše naopak?

Ať už naše odpovědi budou jakékoli, zamysleme se nad tím, co je rolí třídního učitele a jak on sám může ovlivnit třídní klima pozitivním směrem.

Třídní učitel je bezesporu osobou, která velkou měrou nastavuje a průběžně působí na třídní klima. Je zprostředkovatelem hodnot, norem, moderátorem vztahů, mediátorem řešení konfliktů. Ovlivňuje třídu svým přístupem k žákům, (ne)formálností, přístupem k pravidlům, stylem výuky, stylem hodnocení, formou komunikace.

V následujících několika bodech si společně shrneme, co je pro tvorbu pozitivního klimatu třídy klíčové.

  1. Poznání třídy i jednotlivců
    • Pravidelně komunikovat se žáky, například prostřednictvím třídnických hodin.
    • Zjišťovat zájmy, silné stránky a obavy jednotlivců.
    • Aktivně sledovat dynamiku mezi žáky, aby učitel mohl včas odhalit napětí nebo konflikty.
  2. Budování důvěry a bezpečného prostředí
    • Aktivně podporovat otevřenou komunikaci, kde každý může vyjádřit své názory bez obav z posměchu.
    • Nastavovat jasná a spravedlivá pravidla chování, která platí pro všechny.
    • Poskytovat zpětnou vazbu konstruktivně a respektujícím způsobem.
  3. Podpora spolupráce a týmového ducha
    • Zařazovat aktivity, které vyžadují spolupráci (psychosociální techniky, skupinové projekty).
    • Organizovat různorodé třídní akce, jako jsou výlety, sportovní dny nebo kulturní akce.
    • Podporovat vzájemnou pomoc a ocenění úspěchů druhých.
  4. Řešení konfliktů, prevence šikany
    • Zasahovat neprodleně, jakmile si pedagog všimne konfliktu, a nabízet konstruktivní řešení.
    • Využívat mediaci nebo dialog mezi stranami sporu (pozor, pokud se jedná o chování naplňující znaky šikany, pak je tento bod naopak zcela nevhodný).
    • Důsledná prevence šikany, například prostřednictvím preventivních programů a práce se skupinovou dynamikou (například během třídnických hodin).
  5. Motivace a aktivní zapojení žáků
    • Poskytovat dostatek příležitostí pro zapojení všech žáků.
    • Umožnit žákům zapojit se do rozhodování (například při plánování třídních aktivit).
    • Oceňovat nejen výsledky, ale i úsilí žáků.
    • Umožnit každému žákovi prožít pocit úspěchu.
  6. Spolupráce s rodiči, kolegy, vedením školy
    • Komunikovat s rodiči průběžně, ne pouze v případě problému.
    • Poskytovat rodičům průběžné informace o úspěších jejich potomka.
    • Zapojovat rodiče do plánování a koordinace třídních aktivit.
    • Pravidelně komunikovat s kolegy o klimatu třídy v jejich hodinách.
    • Před kolegy a vedením nehovořit pouze o tom, co se nedaří, ale o tom, v čem třída vyniká, co se v poslední době povedlo.

Práce s klimatem třídy je kontinuální proces. Vyžaduje trpělivost, empatii a ochotu učitele reflektovat vlastní jednání. Pravidelné hodnocení atmosféry ve třídě prostřednictvím rozhovorů nebo anonymních dotazníků může učiteli pomoci včas identifikovat oblasti, které vyžadují zlepšení.

Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.