Pro koho je program určen?
Intervenční programy jsou určené třídním kolektivům, které jsou ve vyšší míře ohroženy rizikovým chováním, případně se rizikové chování v kolektivu již objevuje.
Pro žáky od 3. tříd základních škol a studenty středních škol.
V rámci programu nejčastěji řešíme témata týkající se vztahových potíží mezi spolužáky, nepříznivé sociální klima, kázeňské potíže, neschopnost spolupracovat, problematické vztahy mezi žáky a učiteli, užívání návykových látek a další rizikové chování.
Jak program probíhá?
Program je zaměřen na diagnostiku potíží v třídním kolektivu a spolupráci při jejich řešení. Počet setkání je závislý na obtížnosti řešeného problému a na konkrétní situaci ve třídě. Standardně program zahrnuje tři setkání. Délka jednoho setkání je 120 minut.
S třídním kolektivem pracuje vždy dvojice zkušených lektorů, kteří mají odpovídající vzdělání a několikaletou zkušenost s prací se skupinou. Setkání probíhají obvykle v prostorách Prev-Centrum, z.ú. Po domluvě lze realizovat i v prostorech školy.
Intervenční program je realizován interaktivní formou, žáci se do realizace programu aktivně zapojují, ovlivňují obsah i průběh jednotlivých setkání. Stávají se tak aktivními realizátory změn ve třídě a přebírají v adekvátní míře zodpovědnost za průběh a výsledek programu. Třída je tedy chápána jako celek, v němž probíhají skupinové procesy, a funguje skupinová dynamika. Na problém je tedy nahlíženo jako na záležitost celé skupiny, nikoli jednotlivců.
Pro zvýšení efektivity programu je nutné aktivní zapojení třídního učitele a v některých případech i vedení školy či celého učitelského sboru.
Cíle programu
- Napomáhat při diagnostice a řešení potíží v třídním kolektivu.
- Zvyšovat pozitivní sociální klima v třídním kolektivu a přispět k rozvoji pozitivních vztahů mezi spolužáky.
- Rozvíjet psychosociální dovednosti žáků a studentů – schopnost navazovat přátelské vztahy s vrstevníky, efektivně s nimi komunikovat a spolupracovat, schopnost být citlivý k pocitům či potřebám druhých atd.
- Předcházet výskytu šikany ve škole, případně přispět k jejímu efektivnímu řešení.
- Předcházet rozvoji dalších forem rizikového chování.
- Podporovat komunikaci mezi žáky a pedagogy.
- Cílem programu není označení žáků jako „problémových“, ale naopak jejich integrace, zvýšení tolerance mezi žáky a posílení soudržnosti skupiny, případně podpora pozitivního vztahu mezi žáky a třídním učitelem.
Odborná způsobilost programu
Program selektivní primární prevence je certifikován MŠMT pod číslem 03/19/2/CE. Dokumenty ke stažení zde: Certifikát Selektivní primární prevence; Rozsah certifikace Selektivní primární prevence.
Pokud máte jakékoli dotazy týkající se programu, nebo máte zájem program objednat, určitě neváhejte a obraťte se na nás.